1998:513

av Börje Finnstedt

om Skeppsholmskyrkan - Svenska kyrkans konst- och kulturcentrum

OMot 1998:513

Stockholm är i år ett kulturellt centrum för hela Europa. Stockholm är Europas kulturhuvudstad. Själva juvelen i kronan är Skeppsholmen. Svenskar och européer strömmar till Skeppsholmen för att uppleva konst och kultur.

Vägg i vägg med det nya Moderna museet ligger Skeppsholmskyrkan. Nu är hon vit och fin efter en vacker utvändig renovering. Skeppsholmskyrkan ligger mitt i Sveriges kulturella centrum. Vilken nådegåva är hon inte med sitt centrala läge. Alla vägar leder till Skeppsholmen.

Tiden är inne för Svenska kyrkan att låta Skeppsholmskyrkan bli centrum för konst och kultur. Snart går vi in i ett millenniumskifte. Vilken stark symbolhandling skulle det inte vara att kyrkan antog denna utmaning att på Skeppsholmen skapa ett konst- och kulturcentrum.

År 2000 kommer de existensiella frågorna att vara de viktigaste frågorna. Svenska kyrkan kan använda konsten som ett sätt att tolka tillvaron.

Skeppsholmen är idag ett kulturcentrum för vår tids konst. Det nya Moderna museet har överträffat alla förväntningar. På Skeppsholmen finns också flera andra museer, konsthögskolan och sammanbyggt med Moderna museet arkitekternas hus. Härifrån kan kyrkan nå ut med sitt budskap. Hit kommer press, radio och TV. Kyrkan får inte isolera sig utan skall finnas med evangeliet mitt i världen.

Chefen för Statens konstmuseer skriver: " Detta förefaller mig vara ett utmärkt sätt att använda byggnaden i fråga. En sådan användning skulle ansluta sig till tanken på Skeppsholmen som en kulturö med tonvikt på bildkonst och arkitektur."

Låt Skeppsholmskyrkan bli rikskyrkans konst och kulturcentrum!

Mot bakgrund av det anförda hemställs

att ombudsmötet uttalar sig för att Skeppsholmskyrkan görs till ett rikskyrkligt konst- och kulturcentrum för Svenska kyrkan.

Stockholm den 16 juni 1998

Börje Finnstedt